HOE VEILIG AUTO RIJDEN BIJ SNEEUW EN IJS


10-12-2017

KIJK naar je DOEL, niet dat van je wagen!

Klinkt logisch en makkelijk. Echter, ons instinct bij een emotionele reactie is om te kijken naar het gevaar!  Een opleiding in slip & remcontrole volgen is essentieel.  Je leert immers slechts 10% uit wat je leest en wel 80% uit wat je ervaart en doet.

Ken je uitweg / oplossing !

In winterse omstandigheden is de kans om de controle te verliezen groot Je kan maar beter je “vluchtplan” kennen voor het te laat is.
Denk je echt nog tijd te hebben om je uitweg te bepalen als het vijf voor twaalf is?

Wees zacht en poeslief met de bediening van stuurwiel en pedalen

Bruut of te snel de koppeling loslaten tijdens het rijden in de sneeuw, kan een motorblokkering teweeg brengen.
Te hard remmen, ook met ABS, reduceert rolbeweging dermate dat je stuurefficiëntie verminderd. Een blokkerend wiel is stuurloos!
Ook bij gas geven, is dosering heel belangrijk. Net iets te veel gas geven, doet de wagen rechtdoor gaan m.a.w. de bocht missen. En bij achterwielaandrijving reageert de achterzijde zeer nerveus.

Wat doe je als het toch mis gaat ? Duw, vooral met voorwielaandrijving, je koppeling in en neem je aandrijving weg.
Vertragen doe je toch nauwelijks. Je kan dan wel met een koelbloedige en zachte hand sturen naar waar je wil rijden!
Rem desnoods heel zacht, ongeveer 10 à 20% van je totale remdruk.

 

Daar waar is gestrooid, is er grip!

Dus stuur vooral op deze plekken en niet waar nog sneeuw of ijs ligt.
Sturen op sneeuw en ijs is sowieso delicaat en wil je zeker zo weinig mogelijk doen.

Opgelet met zomerbanden!

In de sneeuw hebben ze bij 50 km/u ongeveer 40 meter nodig om te stoppen. Een winterband heeft slechts de helft (20 meter !) nodig. Om de eenvoudige reden dat winterbanden beter opwarmen en zo beter contact krijgen met de rijweg.. Ook met winterbanden hou je ruim afstand. De achterligger heeft misschien zomerband